• Natuurlijk is er toekomst in het centrumgebied!
    Natuurlijk is er toekomst in het centrumgebied! Natuurlijk heeft de retail toekomst in het centrumgebied! Het centrumgebied is springlevend. Omdat mensen er graag komen. Probleem is alleen dat "die mensen" op... Lees meer 22 november 2020
  • Retail verandert samen met centrumgebied
    Retail verandert samen met centrumgebied Fundamentele veranderingen in de retailsector leiden tot fundamentele veranderingen van het centrumgebied! We zien de afgelopen maanden dat het online aandeel in de retail een flinke... Lees meer 4 november 2020
  • Is er leven na Corona in de winkelstraat?
    Is er leven na Corona in de winkelstraat? Is er leven na Corona in de winkelstraat? Hoe kunnen ondernemers en gemeenten zich aanpassen om aan de eisen van de moderne consument te voldoen nu de winkelstraat door de lock-down... Lees meer 14 juli 2020
  • Scenarioplanning
    Scenarioplanning Scenarioplanning Elke goede schaker handelt in scenario’s, en denkt een aantal zetten vooruit. Hij kan niet voorspellen wat zijn tegenstander gaat doen, maar hij kan zich wel... Lees meer 3 juni 2020
  • Intrapreneurship: het gouden ei?
    Intrapreneurship: het gouden ei? "Intrapreneurship" Gouden ei voor retailer en leverancier! Waar bevindt zich het perspectief voor onze business-to-consumer sector? Of je nu retailer bent, of leverancier... Lees meer 30 mei 2020
  • Covid-19: net nu!
    Covid-19: net nu! Covid-19: net dat duwtje! Vloek of zegen voor retail? Face the brutal facts Telexbericht voor al wie belang heeft bij winkelende klanten: lokale overheden, retailers en... Lees meer 30 mei 2020
  • Geen woorden maar daden
    Geen woorden maar daden Het zonnige voorjaarsweer zorgt, ondanks alle lock down-maatregelen voor veel winkelend publiek. Blijkbaar zijn er genoeg centrumgebieden met voldoende aantrekkingskracht ondanks de... Lees meer 14 mei 2020
  • En toen was er Corona
    En toen was er Corona Veel winkelgebieden kennen problematische leegstand. Ze moeten bovendien compacter en diverser worden om te concurreren met webshops. Diverse gemeenten zijn actief met hun... Lees meer 1 mei 2020
  • Revitalisatie is weerbarstig
    Revitalisatie is weerbarstig Leegstand en verpaupering laat zich niet oplossen door de dingen te doen zoals we dat voorheen deden. Gemeenten moeten de samenwerking zoeken met winkeliers, vastgoedeigenaren en andere... Lees meer 9 april 2020
  • Dare to care
    Dare to care Iedere crisis is een kans, en de start van een nieuw begin! De crises die we nu mee maken is er een van ongekende aard en omvang. Wellicht is het een uitnodiging aan ons allen om op zoek... Lees meer 31 maart 2020
  • Draagvlak voor verandering
    Draagvlak voor verandering Wat kunnen we van deze Coronavirus-situatie leren over het creëren van draagvlak voor gedragsverandering? De recente communicatie rond COVID-19 of het Coronavirus legt volgens... Lees meer 12 maart 2020
  • The proof of the pudding...
    The proof of the pudding... Feit: gemeenten ontwikkelen in samenspraak met winkeliers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden centrumvisies en plannen voor de revitalisatie van winkelgebieden. Concrete acties... Lees meer 3 maart 2020
  • Waar is het feestje? Hier is het feestje!
    Waar is het feestje? Hier is het feestje! Winkelgebieden gaan achteruit en komen leeg te staan, door tal van redenen. Daardoor dalen inkomsten voor winkeliers, vastgoedeigenaren, horeca & overheid en blijven bezoekers en... Lees meer 25 februari 2020
  • Doe-kracht en samenspel tegen leegstand winkelpanden
    Doe-kracht en samenspel tegen leegstand winkelpanden Noordwijk - Blue Ocean Company en Partners+Pröpper slaan de handen ineen om winkelgebieden attractiever te maken. Beide directies hebben 20 februari hun samenwerking bezegeld.... Lees meer 20 februari 2020
  • Het nieuwe decennium ziet er niet rustig uit!
    Het nieuwe decennium ziet er niet rustig uit! De start van een nieuw decennium. Het ziet er helemaal niet rustig uit! In een moment van paniek waar men die ‘ongrijpbare’ consument niet te pakken krijgt gaan... Lees meer 14 januari 2020
  • Als we nu eens zouden 'doen' wat we 'zeggen'
    Als we nu eens zouden 'doen' wat we 'zeggen' Als we nu eens zouden 'doen' wat we 'zeggen' Tegenwoordig is Human Capital helemaal hip: ‘war on talent’, ‘onze mensen maken het verschil’,... Lees meer 17 december 2019
  • Leven na de dood
    Leven na de dood Is er leven na de dood van de winkelstraat? “Hoe kunnen retailers zich aanpassen om aan de eisen van de moderne consument te voldoen nu de winkelstraat is ingestort”... Lees meer 21 november 2019
  • Als je begrijpt wat ik bedoel
    Als je begrijpt wat ik bedoel Keuzestress Het wordt de consument niet makkelijk gemaakt: het productaanbod online is schijnbaar oneindig. Op zoek naar het product dat de oplossing is voor ‘het probleem’... Lees meer 29 augustus 2019
  • Retail Lab
    Retail Lab “You Can’t Solve Today’s Problems With Yesterday’s Solutions” Leegstand is een gevolg We zien de laatste jaren dat de winkelfunctie van onze centra... Lees meer 12 augustus 2019
  • Retail gaat niet langer over producten
    Retail gaat niet langer over producten Retail gaat al lang niet meer over ‘kleinhandel van producten’. Face the brutal facts Op basis van tellingen en metingen blijkt dat het aantal retailpunten in... Lees meer 6 augustus 2019
  • Meer ambitie dankzij breinleren
    Meer ambitie dankzij breinleren Meer ambitie en beter ondernemen dankzij breinleren? Je zou je wel eens kunnen afvragen: wat heeft ‘breinleren’ te maken met ‘vermogen tot vernieuwen’;... Lees meer 22 juli 2019
  • POWER UP (1/5)
    POWER UP (1/5) In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van : ‘PULSE, The Human side of Ambition’. Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom... Lees meer 20 mei 2019
  • UNIFY (2/5)
    UNIFY (2/5) In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van : ‘PULSE, The Human side of Ambition’. Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom... Lees meer 13 mei 2019
  • LET GO (3/5)
    LET GO (3/5) In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van : ‘PULSE, The Human side of Ambition’. Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom... Lees meer 6 mei 2019
  • SHOW IT (4/5)
    SHOW IT (4/5) In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van : ‘PULSE, The Human side of Ambition’. Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom... Lees meer 29 april 2019
  • EMBRACE, ENJOY, EXCITE (5/5)
    EMBRACE, ENJOY, EXCITE (5/5) In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van : ‘PULSE, The Human side of Ambition’. Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom... Lees meer 22 april 2019
  • Vernieuwing op de winkelvloer!?
    Vernieuwing op de winkelvloer!? Voor sommigen is innovatie in retail hagelslag, voor anderen is het mediteren… Voor mij draait het om local heroes, service en deelbare momenten. Techno Overal waar... Lees meer 4 april 2019
  • Boiling Frog or Hot Retailer?
    Boiling Frog or Hot Retailer? Retailers willen wel eens met elkaar praten achter de schermen. Vaak willen ze dan ‘leren van elkaar’. Wat dan? Over locaties, operaties, dominanties, ... Pushing the... Lees meer 24 maart 2019
  • De Jojo wet van SPARK
    De Jojo wet van SPARK What goes down must go up! “Wie heeft dit nu weer verzonnen op het hoofdkantoor?!”  “Door alle administratieve taken die we van het hoofdkantoor moeten... Lees meer 28 februari 2019
  • Waar haal jij jouw ‘SPARK’ vandaan om te creëren?
    Waar haal jij jouw ‘SPARK’ vandaan om te creëren? Waar haal jij jouw ‘SPARK’ vandaan om te creëren? Iedereen die deze blog leest begrijpt dat ondernemen en ondernemingen razendsnel veranderen. Van disruptie, over... Lees meer 31 januari 2019
  • Durven Loslaten: van 4 V's naar 4 P's
    Durven Loslaten: van 4 V's naar 4 P's Conversie bepaalt ons succes In de retail hebben we er allemaal mee te maken in de winkelstraat: omzet- en marge-daling. De koopkracht in de winkelstraat is dalend en ook de... Lees meer 10 januari 2019
  • Driemaal blij is scheepsrecht: het blije ecosysteem
    Driemaal blij is scheepsrecht: het blije ecosysteem Blije medewerkers • blije klanten • blije aandeelhouders. Dat is mijn eenvoudige regel van drie. Met Black Friday, Singles Day en Cyber Monday worden consumentenmerken,... Lees meer 3 december 2018
  • Van transacties naar relaties
    Van transacties naar relaties De winkelmedewerker is het nieuwe goud: Van personeelskosten naar ondernemerschap op de winkelvloer The value of emotions comes from sharing them, not just having them -... Lees meer 3 december 2018
  • 5 tips om niet de verkeerde innovatie na te jagen!
    5 tips om niet de verkeerde innovatie na te jagen! 5 tips om niet de verkeerde innovatie na te jagen! Minder dan 2% van alle innovatieprojecten staan voor 90% van de toegevoegde waarde uit al die innovaties samen. Niet te verwonderen... Lees meer 22 november 2018
  • Nieuwe marge: ‘kan je het’ of ‘kan je het niet’?
    Nieuwe marge: ‘kan je het’ of ‘kan je het niet’? Nieuwe marge: ‘kan je het’ of ‘kan je het niet’? Het fundament van Design Thinking rust op het besef dat innoveren geen nice to have is, maar wel een must... Lees meer 1 juli 2018
  • Intrapreneurship versus vernieuwen: 3 tips
    Intrapreneurship versus vernieuwen: 3 tips Intrapreneurship versus vernieuwen: 3 tips Deze blog krijgt een vervolg in deel 2 'Design Thinking made easy'   Het vermogen om te vernieuwen zit... Lees meer 1 juni 2018
  • Design Thinking in 5 stappen
    Design Thinking in 5 stappen Design Thinking made easy Deze blog is een vervolg op "Intrapreneurship versus vernieuwen: 3 tips" Een duidelijke en werkbare aanpak om aan nieuwe waarde en... Lees meer 1 mei 2018
  • Vernieuwing zit vanbinnen! Ook voor jou...
    Vernieuwing zit vanbinnen! Ook voor jou... Het is nogal een klassieker: ‘Innovatie moet van buitenaf komen! Dan heb je minder weerstand tegen verandering, minder inertie van oude gewoontes en injecteer je nieuwe... Lees meer 22 maart 2018
  • Lieve Retailer, … ik geloof in jou!
    Lieve Retailer, … ik geloof in jou! De retail industrie heeft het moeilijk. Een uitstervend ras. Retail wordt opgegeten door e-commerce. Het zijn signalen die we voortdurend horen. En de vele persberichten van nakende... Lees meer 13 februari 2018
  • Creative destruction
    Creative destruction Een opmerkelijk verhaal. Geen enkele scheepswerf voor zeilschepen is er in de vorige eeuwen in geslaagd zich heruit te vinden tot bouwer van gemotoriseerde vaartuigen. Geen enkele... Lees meer 18 januari 2018
  • Goede e-commerce kan zonder smeekbede
    Goede e-commerce kan zonder smeekbede Enkele boegbeelden van Vlaams-Belgische winkelketens roepen op om - nu we steeds meer online kopen - dat alsjeblieft bij hen te doen en niet bij de Nederlandse, Duitse, Amerikaanse of... Lees meer 20 december 2017
  • Vernieuwen is een mindset
    Vernieuwen is een mindset Wat ik me afvraag : is iedereen van het nut van innovatie overtuigd? Of zou er toch ergens iemand niet akkoord zijn? Aan het aantal vakartikels, of overheidsinitiatieven, gewijd aan... Lees meer 10 december 2017
  • Geen schrik
    Geen schrik Zou het kunnen dat een bedrijf, zoals we het nu kennen, ooit overbodig wordt? Zou het kunnen dat de business zoals we ze nu kennen, niet meer zal bestaan? De eerste vraag zijn we geneigd... Lees meer 6 december 2017
  • De prijs: an accident waiting to happen
    De prijs: an accident waiting to happen Als je even googelt naar de EU-statistieken en het Europese innovatiescorebord zal je zien dat onze regio, Nederland en België, wat achterop hinkt als het op innovatie aankomt.... Lees meer 5 december 2017
  • Stoeien met innovatie
    Stoeien met innovatie Euhhh? Ahumm Onder het motto ‘warm water hoeft niet te worden uitgevonden’ deel ik een bloemlezing van mijn favoriete definities. Volgens IWT (Agentschap voor... Lees meer 16 november 2017
  • Vaart maken met Retailtransformatie!
    Vaart maken met Retailtransformatie! Vaart maken met Retailtransformatie! Pfffff……., dat was wel ff zweten op die tekst van jouw blog Maarten ! Als winkelier is het toch wel even stoeien met jouw tekst voordat... Lees meer 1 oktober 2017
  • Vaart maken
    Vaart maken Vaart maken met de Transformatie? Afgelopen week las ik het proefschrift van Cees van der Zwan: Energie in teams. “Als vertragen misschien wel versnellen is.”  met als... Lees meer 1 september 2017
  • Feedback vragen in de praktijk
    Feedback vragen in de praktijk De afgelopen 40 jaar zijn er meer dan 30 feedback modellen en trainingen ontwikkeld. In vele trainingen is er veel uitgelegd en geoefend maar in de praktijk blijft het moeilijk om met... Lees meer 24 augustus 2017
  • Empowerment met een U, een A of een B?
    Empowerment met een U, een A of een B? De kortste weg van A naar B lijkt dan wel efficiënt, ze is helemaal niet effectief. Je kan beter een ommetje maken : dat leidt ergens naartoe … Met zekerheid aankomen... Lees meer 9 augustus 2017
  • Start met feedback vragen
    Start met feedback vragen In mijn vorige blog: Stop met feedback geven vertelde ik over het (neuro)wetenschappelijk bewijs dat we moeten stoppen met ongevraagde feedback. Of zoals Churchill eigenlijk zei: “Ik... Lees meer 8 augustus 2017
  • Stop met geven van feedback
    Stop met geven van feedback We geven de hele dag feedback aan elkaar. Bijvoorbeeld omdat je iets opvalt in het gedrag van de ander. Veel van de feedback is ongevraagd en zet het angstsysteem van ons brein direct op... Lees meer 7 augustus 2017
  • Breinvriendelijke veranderprogramma's
    Breinvriendelijke veranderprogramma's Als je het woord ‘leren’ intypt op Google, krijg je ruim 45 miljoen resultaten. Voeg je het woord ‘breinvriendelijk’ toe en je vindt 9400 resultaten. In ons brein worden... Lees meer 6 augustus 2017
  • Omdenken moet
    Omdenken moet In mijn vorige post 'innoveren door te leren' heb ik al stelling genomen tegen het denken dat de wereld maakbaar is. En omdat de wereld niet maakbaar is zullen wij ook anders om... Lees meer 1 juli 2017
  • Koffie of een nieuwe spijkerbroek!
    Koffie of een nieuwe spijkerbroek! Wat doet u eigenlijk met het geld in uw portemonnee? We roepen allemaal dat de kaalslag in de winkel veroorzaakt wordt door de snelle opmars van het onlinekanaal.... Lees meer 1 juni 2017
  • Innoveren door te leren
    Innoveren door te leren Weg met al dat kopieergedrag! In de winkelstraat zien we het veel te veel: etalages en winkels die niet van elkaar te onderscheiden zijn. En dan maar mopperen dat er steeds meer mensen online... Lees meer 1 mei 2017
  • Fouten maken moet, als je er maar van leert
    Fouten maken moet, als je er maar van leert Wie van ons durft oprecht fouten te omarmen? Ik durf te wedden dat niemand dat echt doet! En toch zullen we dit moeten doen om succesvol te kunnen zijn in deze disruptieve tijd. We worden aan... Lees meer 1 april 2017
  • Verkoper bedankt!
    Verkoper bedankt! En ja hoor, de retailgoeroes weten het weer: het kan allemaal efficiënter op de winkelvloer waardoor de kosten omlaag gaan en het rendement omhoog. Maar wordt het er dan... Lees meer 1 maart 2017
  • De ruggengraat van de winkel
    De ruggengraat van de winkel Wat maakt onze winkel nou eigenlijk succesvol? Waarom is de ene winkel succesvoller dan de andere? Dat is voor elke winkelier momenteel toch wel de belangrijkste vraag. Alles om ons heen... Lees meer 1 januari 2017
  • Angst bevriest
    Angst bevriest De angst heeft toegeslagen in de winkelstraat: met een slecht najaarseizoen grijpen we weer massaal naar het kortingsmodel. Mid season sale als oplossing voor alle problemen. En dat terwijl wij... Lees meer 1 november 2016
  • Hallo, wakker worden!
    Hallo, wakker worden! Dat alles echt anders is voor ons winkeliers is geloof ik wel duidelijk nu. De ene na de andere formule valt weg uit het straatbeeld. En het einde is niet in zicht. Een radicale... Lees meer 1 september 2016
  • Laat je tandartsgezicht thuis
    Laat je tandartsgezicht thuis Waarom zijn wij nog steeds niet echt bezig met de ervaringen van onze eigen klanten?! Waarom beseffen de meeste van ons nog steeds niet dat een klant meer wil dan alleen maar... Lees meer 1 augustus 2016
  • Winkelier: het mooiste vak ter wereld!
    Winkelier: het mooiste vak ter wereld! Krijgen jullie ook steeds vaker te horen: ‘als ik de pers mag geloven is het geen feest om in de retail te moeten werken’. ‘Dat is ook geen lolletje om tegenwoordig winkelier... Lees meer 1 mei 2016
  • Innoveren met je hart
    Innoveren met je hart Innoveren, het buzz-woord van deze maand. Maar waarom eigenlijk? Wat betekent het eigenlijk? De meest gebruikte definitie voor innovatie luidt als volgt: “Iets nieuws dat waarde... Lees meer 1 september 2015