Retail Lab Nieuw Noordwijk

Het Ondernemersfonds Noordwijk gaat de winkels in Noordwijkerhout, Noordwijk Binnen en Noordwijk aan Zee een impuls geven. Dit gebeurt via het project ‘Retail Lab Nieuw Noordwijk’, een online en offline ontwikkel- en innovatie aanpak door en voor ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente.

In Noordwijk wordt al jaren gesproken over het aantrekkelijker maken van de winkelgebieden. In de praktijk blijkt dat niet even makkelijk te realiseren. Ondernemers, eigenaren van vastgoed en gemeente hebben de handen nu ineen geslagen en steunen gezamenlijk het ’Retail Lab Nieuw Noordwijk’. Het project moet ervoor zorgen dat ideeën om het eigen winkelgebied aantrekkelijk te maken daadwerkelijk worden uitgevoerd. Een initiatief dat zich niet alleen richt op Noordwijk aan Zee en Noordwijk Binnen, maar ook op Noordwijkerhout en de buitengebieden.

De betrokken partijen vinden dat de nieuwe gemeente Noordwijk aantrekkelijke winkelgebieden verdient. De omgeving verandert en ook de klant verandert. Uitgangspunt voor het project zijn de vier winkelgebieden: Noordwijk aan Zee, Noordwijk Binnen, Noordwijkerhout en de ‘buiten gebieden’. Alle politieke partijen hebben in hun verkiezingsprogramma aangegeven dat zij leefbare kernen met aantrekkelijke winkelgebieden zeer belangrijk vinden. In de strijd om de consument moet een winkelgebied attractief zijn. Om te kunnen begrijpen wat wel en niet aanslaat bij een klant, worden er het komende jaar minimaal drie proefprojecten opgezet.

Van idee naar werkend model

Het Retail Lab wordt onder andere begeleid door Wouter van der Leij van het Noordwijkse bedrijf Blue Ocean Company. Wouter: “Wij hebben veel zin om aan de slag te gaan met de winkeliers. Met veel van hen hebben wij al gesproken en ook zij zijn enthousiast. Ons bedrijf kun je zien als een werkplaats voor innovatie, verandering en transformatie. Wij geloven dat veel bedrijven zelf de kennis en de oplossingen al in huis hebben. Maar vaak ontbreekt de tijd of het geld om er mee aan de slag te gaan. Wij gaan ervoor zorgen dat de ideëen wordt omgezet in een werkend model."

Er worden sessies met winkeliers, vastgoed eigenaren én de gemeente ingepland en er wordt gezamenlijk een omgeving gecreëerd waarin ruimte is voor kennisoverdracht. Alleen door echt samen te werken kan de huidige situatie worden veranderd. Het traject is zowel gericht op de toekomst (3 tot 5 jaar) als op concrete verbeteringen in 2019.

Samenwerken om te overleven

De inzet van het Retail Lab  moet eveneens zorgen voor het onderling delen van ervaringen van ondernemers en winkelgebieden. Ondernemers kunnen via werksessies, hun telefoon, tablet of desktop meedoen. Vanuit een zogenaamde ‘war room’ bij Blue Ocean Company wordt continu gemonitord hoe het met de voortgang van het project staat.

Wij zien de fusie Noordwijk – Noordwijkerhout als een prima kans om als winkelgebieden met elkaar te gaan samenwerken. Er valt veel van elkaar te leren. Als we willen overleven zullen we ook met elkaar moeten samenwerken.

Doe mee!

En dat samenwerken betekent mee doen! Meedenken, mee praten en mee ontwikkelen.

Dat is de manier om je eigen idee of ideeën  om te zetten in werkelijkheid. En om dat te doen nodigen we jou uit om je in te schrijven voor het Retail Lab. Na inschrijving zullen we je op de hoogte houden van alle activiteiten waaraan je kunt deelnemen. Om echt mee te bouwen aan de retail toekomst van de nieuwe gemeente Noordwijk!